Конспект уроку з української мови в 5 класі
ТЕМА: Спрощення в групах приголосних
Мета уроку:
розкрити особливості такого мовного явища, як спрощення в групах приголосних;
розвивати навички правильного написання слів, в яких відбувається спрощення; визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення;
виховувати любов до України, до звичаїв рідного народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: картки, таблиця, підручник з української мови (автори: Глазова О., Кузнецов Ю).
Хід уроку
I. Оргмомент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Знову кличе на дзвінок–
Ми починаємо урок.
Нехай знання ідуть нам впрок –
Тож вирушаймо в світ наук!
Учитель: Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови.
Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність, гарний настрій.
ІІ. Актуалізація знань.
Учитель: Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з вами новою темою, але ж подивіться на дошку-не вистачає слова. (На дошці записано: ………в групах приголосних).
- Допоможете мені розгадати його?Для цього нам знадобляться знання, здобуті вами на попередніх уроках.
1)Мовна шарада.
1)Парний звук до дзвінкого з ( Відповідь: С)
2) Перший склад у слові продукти (Відповідь: про-)
3)Розгадування ребуса (Відповідь: щення) Додаток 1.
У результаті діти визначають тему уроку, додаючи слово, якого не вистачало – спрощення.
III.Оголошення теми, завдань уроку. Учитель знайомить учнів з уявними балами (це можуть бути смайли, зерна знань та ін..),які вони отримуватимуть на протязі уроку за правильні відповіді(таким чином, в кінці уроку вчителю легше буде визначитися з оцінюванням роботи учнів на уроці).
Тема уроку: „Спрощення в групах приголосних ”
Завдання уроку:
1)дослідити один із засобів милозвучності (спрощення);
2)навчитися правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;
3)запам’ятати винятки із правил на спрощення;
4)поповнити свій словниковий запас;
5)навчитися визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
6)вдосконалювати загально пізнавальні вміння усного і писемного мовлення.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. В абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців 7, в адигейців 66. В українській мові скільки приголосних?(36). У всьому світі українську мову вважають однією з наймелодійніших, а досягається це шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Сьогодні ж ми з вами розглянемо один із цих засобів, що має назву «Спрощення».
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Опрацювання теоретичного матеріалу - §21 с.152.
2.Робота біля дошки.
Завдання: утворити прикметники, позначити літеру, що випала при спрощенні.
Додаток 2 (у додатку вміщено літери, які спростилися. Учень самостійно обирає літеру та кріпить її на дошці навпроти групи приголосних).
Здн –зн: виїздити – …(виїзний)
Ждн –жн: тиждень - …(тижневий)
Стн-сн: честь -…(чесний)
Стл-сн: ремесло- …(ремісник)
Рдц-рц: сердечний - …(серце)
У зазначених випадках спрощення позначаємо на письмі.
Проте є слова-винятки, в яких літера т зберігається на письмі. Їх необхідно записати до зошита і запам’ятати (§21 с.153).
3. Слово вчителя.
Для того, щоб краще запам’ятати винятки, вам допоможе ключ-символ „Рука ”.
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – « зап’ястний » проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – “ пестливий ”, потім проведіть по фалангах пальців – „ кістлявий ”, загніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – „ шістнадцять, шістдесят, шістсот ”, зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ „ хворостняк ”, і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами „ хвастливий, хвастнути ”.
4. Тренувальні вправи. Додаток 3
(Завдання подано на екрані монітора комп’ютера, або попередньо роздруковане учням на парти).
Завдання:
- 2 учні складають діалог про працю в рідному краєві, використовуючи слова, в яких відбулося спрощення.
- Клас працює над завданням: переписати речення, дібравши слова з довідки. Підкреслити орфограму « Спрощення в групах приголосних».
3.Слабовстигаючий учень отримує завдання:у словнику іншомовних слів знайти значення слів: контрастний, баластний, аванпостний, форпостний.
5.Перевірка тренувальних вправ. Оголошення результатів.
Фізкультпауза
Учні повторюють рухи за ялинкою. Додаток 4
5. Робота з підручником (§21 с.154).
6.Робота з лінгвістичним словником. Слабовстигаючий учень зачитує результат роботи, проведеної зі словником іншомовних слів.
Запис до лінгвістичного словника учнів:
Контрастний-протилежний
Баластний-зайвий
Аванпостний-передовий військового посту
Форпостний -передовий.
IV.Закріплення матеріалу.
1.Арифметичний тест. Додаток 3
Завдання: Записати речення, підкреслити слова, пов’язані з орфограмою «Спрощення в групах приголосних». Використовуючи умовні арифметичні знаки (коли в слові приголосний не випадає, то «+», і коли відбувається спрощення, то «-»), записати відповіді у стовпчик:
1.На крилах радісних вітрів спадає листя яворів.
2.Подавсь геть собі туман, і знов пестливий лан.
3.Не шелеснуть листям над самотнім гаком тишині вечірній ясени стрункі.
4.Спомин зайчиком перемайнув крізь пестливі й глузливі слова.
5.Ой про нашу чесну славу буде мир гриміти.
6.Контрастний-це різко протилежний у чомусь.
(Відповіді:1-, 2+, 3-, 4+,5-,6+).
2. Взаємоперевірка. Оголошення результатів.
V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці( учитель виставляє оцінки за письмові роботи, підраховує кількість усних відповідей-виставляє оцінку за урок до журналу).
-Діти, чи виконали ми поставлені з вами на початку уроку завдання?
-Давайте з вами повторимо слова-винятки (Ключ-слова «Рука»).
VІ. Диференційоване домашнє завдання.
- Вивчити §21, вправа 288 (письмово) - 4-6 б.
- Вивчити §21. Скласти тести типу „ Четверте зайве ” -7-9 б.
- Вивчити §21. Написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний – 10-12 б.
Додатки до уроку:
http://vk.com/doc181174107_343538993
http://vk.com/doc181174107_343538911
http://vk.com/doc181174107_343538738
|